Probleem of ontwikkelvraag?

Op mijn 12e had ik een probleem. Althans dat dacht ik. Ik kon geen losse feiten onthouden. Het lukte me niet woordjes te leren, steden, dorpen en rivieren aan te wijzen op een landkaart of bloemen de juiste naam geven. Hoe ik ook mijn best deed, na een week was ik weer vergeten waar en wanneer Johan van Oldenbarnevelt werd onthoofd. Ik bewonderde degenen die dat wel konden. Mijn tekortkoming frustreerde mij.

Zestig jaar later heb ik nog altijd geen talent voor het onthouden van losse feiten. Maar het is geen probleem meer. Ik kwam erachter dat mijn ‘probleem’ eigenlijk een ontwikkelvraag was. Ik moest andere kwaliteiten in mijzelf ontwikkelen waardoor ik gemakkelijk toegang kreeg tot losse feiten op het moment dat ik ze nodig heb. Bijvoorbeeld een samenhangend verhaal construeren of anderen vragen voor mij de feiten even op een rijtje te zetten.

 

Denken in problemen

De laatste tijd word ik steeds vaker gevraagd om als observator deel te nemen aan vergaderingen van managementteams en zie hoe gedreven zij zijn om problemen van anderen op te lossen. Denken voor anderen en het oplossen van problemen van anderen leidt echter vaak tot weer nieuwe problemen en anders wel tot verzet: ‘wie heeft dit nu weer bedacht?’.

 

Problemen zijn vermomde ontwikkelingsvragen

Ook in organisaties gaan achter de meeste problemen ontwikkelingsvragen schuil. Bijvoorbeeld:

  • Een team dat problematisch gedrag vertoont moet wellicht geholpen worden om zich als groep te ontwikkelen.
  • Docenten die problemen ‘omhoog delegeren’ zijn vaak meer gebaat bij vrije regelruimte dan dat anderen hun problemen oplossen.
  • Om leerlingen die niet goed mee kunnen in aanbodgericht gehoorzaamheidsonderwijs te kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling, helpt het om goed naar ze te luisteren.

 

Toen ik een jaar of 15 was sprak ik met een lotgenoot, over onze gezamenlijke tekortkoming. Dat hielp mij er anders naar te kijken en slimme leerstrategieën te ontwikkelen.
Mijn advies is dus: Ga in gesprek met de oorspronkelijke probleemeigenaren. Vertaal samen de problemen in ontwikkelingsvragen en ondersteun hen daarbij. Dat scheelt een hoop gedoe en geeft regie terug waar hij hoort: bij degenen die eigenaren zijn van hun eigen ontwikkeling.

 

Tweedaagse training:

Leidinggeven in de Onderstroom

Over het realiseren van gezonde ontwikkelingen in de onderstroom van teams en organisaties.

Datum
12 december 2019 en 20 februari 2020 bij NSO-leiderschapsacademie.

Aanmelding

h.hillebrand@nso-cna.nl

 

De tweedaagse verzorg ik, desgewenst ook in-company: stuur een mail

 

………..

Meer lezen?

In mei 2019 verscheen mijn boek: De kracht van niet-weten, ruimte voor ontwikkeling. Over leiderschap in tijden van transformatie.

 

 

 

 

 

 

 

Probleem of ontwikkelvraag?

 

 

Meer blogartikelen…