Flowering, succesvol ontwikkelen met energie van binnenuit




 



Ongeveer 75% van de vernieuwingen in het onderwijs mislukt. Onderzoek bevestigt dat cijfer keer op keer. Wat een energieverspilling.

Kiezen voor succes

Waarom niet kiezen voor een veranderaanpak met 100 % succes? Ik noem die aanpak ‘Flowering’.  Flowering is groeien en bloeien van binnenuit. Iets wil zich laten zien, wil tot ontwikkeling komen.

Maarten van Roosendaal bezingt die levenskracht prachtig in zijn lied ‘Mooi’

Ach zie de lammeren nou toch lurken
aan hun pas geschoren moeders
zo mooi,
het is om te janken zo mooi

Ontwikkelen van binnenuit.

Ook in mensen zit die levenskracht. Mensen willen woekeren met hun talenten en kwaliteiten, willen van betekenis zijn voor anderen.

Die kracht hoor je in de ideeën en de verlangens van mensen en zie je als zij bijdragen aan die van anderen.

Flowering dus; nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken door aan te sluiten bij wat leerlingen of docenten werkelijk willen. Groei is energie van binnenuit. Die hoef je niet te forceren of te plannen, alleen maar te faciliteren. Flowering heeft geen ander doel dan te floweren.

Voorbeelden?

Een leerling wil enkele weken meelopen met een politicus. Enkele leerlingen willen met hun docent een toneelstuk schrijven én opvoeren. In een school zijn de pauzes voor optredens van leerlingen. In een andere school kunnen leerlingen en docenten en ouders zich inschrijven voor workshops over de hobby’s van leerlingen, docenten en ouders. Allemaal antwoorden op de vraag: ‘waar krijg ik nou echt energie van?’ En vervolgens dat ook doen.

Eigentijds

Flowering is niet alleen succesvol, passievol en energierijk, het past ook naadloos bij de toekomst die zich aandient en waar persoonlijke talenten, kwaliteiten, creativiteit en initiatief dé kritische succesfactoren zijn. Flowering is een eigentijdse manier om de toekomst vorm te geven. Iets ondernemen waar je interesse, je energie naar uitgaat en kijken wat het jou en anderen oplevert.  Desnoods een teleurstelling. Daar leer je weer van. 100% succes gegarandeerd!

Van buiten leren, van binnen ontwikkelen

In het onderwijs wordt een flink deel van het programma van buitenaf opgelegd. Daar is niets mis mee. Je moet weten hoe de wereld in elkaar zit. Maar een persoon ontwikkelt zich uiteindelijk van binnenuit. Zou het niet mooi zijn als – naast het curriculum, dat van buiten wordt vastgesteld – er zeg 20% á 30 % ruimte is voor ontwikkeling van binnenuit: flowering dus!





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



LOUIS' LAATSTE BLOGBERICHTEN >

Overdenkingen, bespiegelingen en actualiteit. Van Louis Steeman.Bekijk hier Louis' Blog...

Piekeren en de kracht van een vraag (2)

Blog over de kracht van niet-weten

Zonnetje?

Ik zit in het zonnetje en vraag me af waarom X, gisteren bij een overleg, zo agressief reageerde op...

De kracht van een vraag (1)

Blog over de kracht van niet-weten

Huh?

Anouk zegt in de Metro van 4 maart over haar rol in The Voice: “ik voelde me als een...

Het conferentieoord-gevoel Blog over de kracht van niet-weten

Het conferentieoord-gevoel Bij een tweedaagse op de hei doe je met je collega’s inzichten op, maak je plannen en leer je dingen die je zó...

Deze website slaat cookies in uw browser op uw computer op. Deze cookies worden gebruikt om een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden en om uw bezoek aan onze website te volgen in overeenstemming met de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming. Als u besluit om u af te melden voor tracking, wordt er een cookie in uw browser ingesteld om deze keuze een jaar lang te onthouden.

Accepteer or Nee, sta niet toe