Naar een onderstroom die meewerkt



Naar een onderstroom die mééwerkt

Vooraf:

Ik geloof dat ieder mens van betekenis wil zijn voor anderen. En daarvoor graag zijn kwaliteiten, talenten inzet.

Als die inzet ook wordt gezien en gewaardeerd gaan mensen als een speer.

Als mensen die bijdrage niet kunnen leveren haken ze op den duur af of gaan lopen klooien.

Vandaar dat:

  1. De onderstroom een bron is van gedoe waardoor het in je school niet loopt.
  2. De onderstroom is een bron van kwaliteiten, talenten, passie en energie van mensen die je school laten lopen als een zonnetje.

Hoe de onderstroom te laten mééwerken?

Werk als leidinggevende vanuit waarden

  1. die tot uitdrukking brengen hoe jij van betekenis wil zijn voor je leerlingen, voor de mensen die betrokken zijn bij je school, voor de samenleving.
  2. die de leerlingen, de ouders, je collega’s aanspreken

Werk vanuit een aantal principes die mensen helpen zich van binnenuit te verbinden met de school, het onderwijs, de organisatie, besluiten.

Ik noem er zes:

  1. Ieder ‘ik’ wordt gehoord en gevraagd om zijn, haar bijdrage.
  2. Zet telkens weer expliciet de stap van ‘ik’ naar ‘wij’.
  3. Storingen gaan voor; maak gedoe bespreekbaar
  4. Elke gesprek, elk proces omvat in de kern telkens drie stappen (E1, E2, E3) (of EVA, Explorattie, Verdieping, Actie):
    1. Exploratie: wat is er aan de hand?, wat zijn de feiten?, hoe staat iedereen erin,  enz…
    2. Essentie/Verdieping: waar draait in wezen om?, wat wordt feitelijk nu van ons gevraagd?, welke essentiële stap hebben wij te zetten?
    3. En nu/Actie, …. : tot welke actie besluiten wij?, welke afspraken maken we?, wat is ieders bijdrage?, hoe benutten we ieders kwaliteiten, talenten, passies?, ..
  5. Geef leiding vanuit de toekomst, niet vanuit het verleden.
  6. Trots is energie van binnenuit om iets moois wat je in de buitenwereld tot stand brengt. Bespreek dus regelmatig met mensen: ‘waar ben jij trots op, waar zijn wij trots op?’

 





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



LOUIS' LAATSTE BLOGBERICHTEN >

Overdenkingen, bespiegelingen en actualiteit. Van Louis Steeman.Bekijk hier Louis' Blog...

Piekeren en de kracht van een vraag (2)

Blog over de kracht van niet-weten

Zonnetje?

Ik zit in het zonnetje en vraag me af waarom X, gisteren bij een overleg, zo agressief reageerde op...

De kracht van een vraag (1)

Blog over de kracht van niet-weten

Huh?

Anouk zegt in de Metro van 4 maart over haar rol in The Voice: “ik voelde me als een...

Het conferentieoord-gevoel Blog over de kracht van niet-weten

Het conferentieoord-gevoel Bij een tweedaagse op de hei doe je met je collega’s inzichten op, maak je plannen en leer je dingen die je zó...

Deze website slaat cookies in uw browser op uw computer op. Deze cookies worden gebruikt om een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden en om uw bezoek aan onze website te volgen in overeenstemming met de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming. Als u besluit om u af te melden voor tracking, wordt er een cookie in uw browser ingesteld om deze keuze een jaar lang te onthouden.

Accepteer or Nee, sta niet toe