Open Inschrijving / in company


Trainingslocatie: Kasteel De Doornenburg

op september 5th, door Louis in Open Inschrijving / in company. Reacties uitgeschakeld voor Trainingslocatie: Kasteel De Doornenburg

De trainingen en werkbijeenkomsten met open inschrijving vinden plaats in Kasteel De Doornenburg.

lees meer…

 


Een Streefbeeld ontwikkelen voor je school

op augustus 16th, door Louis in Open Inschrijving / in company. No Comments

Eéndaagse werkbijeenkomst (3 dagdelen)
Inschrijving: minimaal 2 deelnemers per school

Een Streefbeeld ontwikkelen voor je school
Eéndaagse werkbijeenkomst (3 dagdelen)
Toelichting
In een Streefbeeld formuleert de leiding –bij voorkeur met betrokkenheid van het hele team – een samenhangend beeld van je school over vier of vijf jaar. Het Streefbeeld is het perspectief Bouwstenen van je Streefbeeld zijn – naast de visie/missie: kenmerken van het onderwijs (onderwijsconcept) onderwijsaanbod, de onderwijsorganisatie, de organisatiestructuur. Werken in teams bijvoorbeeld.
Daarnaast bevat het Streefbeeld uitspraken over de cultuur van de school (hoe gaan we met elkaar om?, wat zijn de do’s en don’ts) de besluitvormingsprocessen, de rol van de leiding.

Het Streefbeeld geeft tevens een antwoord op de vraag hoe de school(leiding) aan de slag gaat met hardnekkige of structurele vraagstukken waar de school mee worstelt.

Programma

Opbrengst
1. Analyse: waar staan we als school
a. Kracht van de school
b. Problemen en uitdagingen
c. Scenario’s die ons … Read More »


Een onderstroom die mééwerkt

op augustus 15th, door Louis in Open Inschrijving / in company. No Comments

Eéndaagse werkbijeenkomst (3 dagdelen)
Inschrijving: minimaal 2 deelnemers per school
Toelichting

‘De onderstroom’ in elke organisatie omvat script- en patroonmatige manieren van denken en handelen die oplossingen in de weg staan. Denk aan: het telkens weer uitstellen van belangrijke besluiten, niet echt komen tot de essentie van een probleem, elkaar niet echt aanspreken of open feedback geven, blijven hangen in een wij- zij cultuur.

Als die onderstroom niet meewerkt krijgen problemen een hardnekkig karakter: zwakke kwaliteit van het onderwijs, onderwijsresultaten die achterblijven, ontevredenheid onder leerlingen of ouders, grote werkdruk bij collega’s en de leiding, belangrijke zaken die almaar blijven liggen, jaarlijkse bezuinigingen terwijl de financiën niet duurzaam op orde komen.

Dan werken kordate actie of een ferm besluit niet. Het goede verhaal is dat die onderstroom ook gezonde elementen in zich heeft: de kwaliteiten, de talenten, passies en het verlangen van mensen om van betekenis te … Read More »




LOUIS' LAATSTE BLOGBERICHTEN >

Overdenkingen, bespiegelingen en actualiteit. Van Louis Steeman.Bekijk hier Louis' Blog...

Piekeren en de kracht van een vraag (2)

Blog over de kracht van niet-weten

Zonnetje?

Ik zit in het zonnetje en vraag me af waarom X, gisteren bij een overleg, zo agressief reageerde op...

De kracht van een vraag (1)

Blog over de kracht van niet-weten

Huh?

Anouk zegt in de Metro van 4 maart over haar rol in The Voice: “ik voelde me als een...

Het conferentieoord-gevoel Blog over de kracht van niet-weten

Het conferentieoord-gevoel Bij een tweedaagse op de hei doe je met je collega’s inzichten op, maak je plannen en leer je dingen die je zó...