Toelichting op mijn werkwijze

 

Hoe ga ik te werk?

Ik vraag je stil te staan bij wat jij ervaart als een probleem. Bij wat jij en je managementteam lastig vinden. Maar ook bij wat je zou willen; hoe jij en je team van betekenis willen zijn voor de mensen met wie je werkt.

We onderzoeken welke vaste, oude patronen jij en je team weerhouden te realiseren wat je werkelijk wilt.

We zoeken daarbij niet direct naar antwoorden of oplossingen. Oplossingen zijn vaak saai en vooral tijdelijk. We verduren dat we het niet weten. Dat helpt ons te gaan naar de essentie van de vraag; ‘Wat is nu echt het knelpunt?’, ‘Wat is het achterliggende verlangen?’, ‘Welke ambitie lijk je niet te kunnen realiseren?’

Dan vind je geen oplossingen, maar je innerlijk kompas en een gezamenlijke ontwikkelingsrichting die je helpt om de juiste actie te ondernemen voor:

  • Wat jij wilt
  • Wat jullie als team willen
  • Wat jullie met je scholengemeenschap willen.

Je lost problemen wel op, maar vanuit een toekomst die als leidinggevende met je mensen wilt realiseren.

Resultaten

Resultaten voor jou als leidinggevende

  • Je maakt heldere en consistente keuzes;
  • Je wint aan geloofwaardigheid en geeft mensen een gevoel van richting;
  • Je geeft mensen een context waarin zij hun kwaliteiten en talenten kunnen inzetten en ontwikkelen;
  • ‘In actie’ effectief kunnen switchen tussen interventies;
  • Constructief blijven op spannende momenten;
  • De bekwaamheid om in een gesprek tot de essentie te komen;
  • Oude patronen los weten te laten en de bekwaamheid anderen te ondersteunen dat ook te doen;
  • De bekwaamheid om dynamiek te brengen in je organisatie;
  • En de resultaten te borgen.

Resultaten voor jouw team, jouw school

Analyse van de school: waar staan we, waarnaar zijn we op weg?

  • Ontwikkelingsrichting voor jouw school, die jou en je collega’s energie geeft;
  • Jullie weten wat je moet doen om oude patronen los te laten en iets nieuws te creëren;
  • Als team maak je heldere en consistente keuzes;
  • Je bent als team geloofwaardig en geeft mensen een gevoel voor richting
  • Je creëert een context waarin mensen hun kwaliteiten en talenten kunnen inzetten en ontwikkelen.

 

Concreet levert het op:

 

  • Bevrijding van werkdruk;
  • Betrokken medewerkers;
  • Heldere besluitvormingsprocessen
  • Samenhang in de besluiten die je neemt;
  • Je financiën duurzaam op orde
  • Gesprekcyclus in je school en leidinggevenden die in staat zijn deze uit te voeren;
  • Een swingend MT waarin wordt samengewerkt als in een jazzorkest;
  • Een energie-agenda voor je MT.